söndag 14 oktober 2012

Spända tävlingshästar

Morgonen började inte världsbäst precis med pissregn och mög.
Varit smart nog att låta Siv sova med grimman iaf så tog bara 5 minuter att lura henne till att bli fångad före alla andra. Flight är naturligtvis perfekt väluppfostrad, hans vita strumpor var fortfarande vita sedan badet, manen låg prydligt på rätt sida som den blivit kammad och han marscherade rakt upp i släpet. Nice.

Tog längre tid än planerat att släppa ut alla andra hästar etc och vi var sena iväg. Stackars Ida. Jag är ett stressmonster när vi är försenade. (99 av 100 gånger alltså)



Köra i snigelfart för att inte få vattenplaning när regnet öste ner.
Framme på tävlingen var vi perfekt i tid. visa passet och sedan titta på 2 sedan lasta ut.

Sivan först. Hon var sadlad och klar, men att bara få på tyglar, martingal och mig tog sin lilla tid.
Rida fram i geggan ute först en stund och sedan in och hoppa fram. Hon var ovanligt lugn och sansad. Skötte sig. Hotade ingen och hoppade rätt trevligt.

Ida kunde gå med henne när jag promenerade banan och sen upp, ta ett par språng igen och sen in.
Gick rätt bra. Hon var fin, låg på lite, var lite för spänd och tittig runt om, tappade galoppen lite emellanåt, men ändå helt okej. Rev 7an som var ett egentligen enkelt räcke snett igenom, mitt fel, jag skulle låtsats som inget när halvhalten inte gick igenom, skit i det. Sen rev vi 8an också, en oxer ur sväng, vi hade korsgalopp och jag försökte fixa till och sen blev det trav på hndert. Bla bla. Ändå okej tyckte jag. Kändes mest soma tt hon behvöer ut och se sig om igen. Få lite rutin etc.

In med Sivan  i släpet med ilfart. Av med Flight. Han var nervös och spänd, inte tävlat sedan februari, stackaren. På med grejorna, upp och rid och så fort jag kom till framridningen så kallade de på mig på framhoppningen. In, rida fram. Spänd Flight, svarade inte riktigt framåt och jag var lite stressad också. Var dålig på att ställa om från Sivan som man ska sitta och vänta in i hinderna till flightan som man ibland nästan måste jaga in i hinderna. Precis tvärtomhästar. Aja, det ska man kunna, jag vet.
Och ja, han hoppade ju fint.

Och sen var han felfri på banan. Meen, lite för spänd, lite för mycket klara det för at than är grym och rädd om sig istället för det där man vill åt, jämt och fint flyt ni vet.
Jaja. Blir bättre nästa gång.

Sen åkte vi hem.
1 timme dit, 2 timmars tävling och 1 timme hem. Lagom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar