tisdag 2 oktober 2012

Många arbetare på samma gång

Måndagmorgon. Lugnt och tyst och kallt i huset. Skönt. Ny vecka, dags att sätta fart.
Ut i stallet som vanligt. Lät några hästar vara inne att börja rida eller aktivera på annat sätt. Hade de två nya lösa i ridhuset var för sig. 2-åringen var vild och spattig och frustade och kastade sig för saker hela tiden, medans 3-åringen som jag haft på inridning tidigare var lugnare och sniffade mest rundor.

Red Curre-dutten barbacka i paddocken en stund, han var pigg och glad och skuttade sådär härligt som bara han kan. Jag fick skav i rumpan men blev upprymd och skuttig. Gillar honom.
Sen red jag Sivan. Hon gillar nog inte mig alltid. Tog ett par gånger innan jag lyckades vara på ryggen, sen skrapade jag benet i sargen ett par gånger när vi inte riktigt var överrens om vart vi skulle, dock är jag ganska förlåtande när det kommer till Sivan och när det smällde ett par gånger över några små hinder var jag glad igen och allt det där andra var ju småpotatis.

Vid middagstid började folk droppa in. Affe kom och hade stalltjänst med mig och ett par timmar senare kom Nettan som skulle ha trädgårds/platttjänst. Bra med hjälp. Sådant som att rensa ogräs på alla ytor runt om här är saker jag får svårt att hinna med, därför bra att min mamma är snäll och erbjuder sig.
Affe och jag tog en utetur sen, och jag var nervös och gav han en massa förmaningar och varningar så han skulle fatta vilken mylla det var att få rida en sådan fin häst och att han inte skulle göra något dumt. Typ. De skötte sig, både Affe och hästen. Mest hästen såklart. Fast Affe höll sig från att ta några egna intativ och försökte åtminstone göra som jag sa när jag galde på honom, stackarn, så jag var nöjd. Och såklart var det trevligt med sällis på uteturen, mina kompisar vill ju mest trimma annars när de kommer på besök.

Jaja.

Jessica (min syster) och hennes pojkvän tog tåget hit från Malmö och fick se kungadömmet för första gången. De fick "the tour" och sedan sattes de i arbete i gästrummet med att sätta ihop sängar. Nettan fortsatte rensa ogräs, Affe hade begett sig hemåt och jag fortsatte att rida hästarna.

Jag slutade i lagom tid till att hinna laga min nya egenkomponerade snabbrätt som verkade uppskattad. Kyckling med gojs, ris till det, enkel såsa och sallad. Tadaah!
Göran kom lagom till att vi skulle äta. Kallade mig för snutte som han brukar envisas med och skrattade åt mig när jag tyckte att det var mycket pappersjobb. Fast det är ändå gött att pappa också har ett eget företag och han är lite mer för det där med att ha koll på lagar och regler och sånt som jag mer vill göra som jag tycker än som kanske staten tycker, och då brukar jag fråga honom.

Mat med familjen. Mysigt. Längesedan jag träffade Jessica iaf.

Sen sätta fart igen. Ta in föl som skulle chippas och sedan nya elever som skulle läras att rida.

Sivan älskar att bli riden... 

Det är inte alla som jobbar.. 

Sena kvällar kräver mycket mat, det är tur att det är självservering som gäller..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar