lördag 3 november 2012

Ridläger

Klockan 18 hade jag sagt att vi skulle rida första lektionen, men att det var okej att komma från klockan 16 och hinna installera sig själv och hästen.
16.10 hade alla utom en tjej kommit och hunnit installera sig. Bra med folk som är i god tid.. ! :)

8 tjejer skulle delta och 8 ponnyer.
Vi hade strött upp boxar i ponnystallet, som det numera fått som namn, där jag inte har hästar sedan tidigare. Skönt, så kan de husera och stöka bäst de vill utan att varken inackorderingsstallet, tävlingsstallet eller unghäststallet blir tilltuffsade.

På onsdagskvällen red vi en avcheckningslektion och sedan käkade vi 2 kg (!) köttbullar och pratade innan töserna fnissade sig till sömns och gnällde över att de skulle upp redan klockan 8!

tio i 7 vaknade jag av stök nerifrån. Barnen sov i det stora gästrummet brevid tvrummet (utan tv) och jag sov som vanligt på ovanvåningen och i andra ändan av huset. De undrade om jag inte skulle upp. Ehhh.. jooo.. ! Ut och fodra hästarna och snart kommer töserna ut och fodrade sina hästar. Frulle och sedan körde vi igång. De hade blivit uppdelade i tre grupper och så red vi markarbete och lite bommar.

När alla hade ridit och mockat så löshoppade vi några av mina hästar, diskuterade teknik förmåga vana etc. De lärde sig snabbt att se skillnader och vad man ska kolla efter.

Lunch.
Fläskpannkaka för 12 pers gick åt som smör i solsken och det räckte inte ens till kocken och till mig. Coolt. Bra de äter.
Efteråt löshoppade vi lite till innan vi hade hopplektion.
Alla barnen var grymma och utmanade sig själv och trots att de antagligen var trötta efter dagen så gick det alldeles utmärkt. Härligt.

På kvällen var det den efterlängtade spökrundan. Nettan hade fixat halloweenmiddag och släckt ner i huset och tänt mysigt med levande ljus istället. Ingen åt med någon vidare aptit utan de var nervösa och spända inför spökrundan. Efter många om och men och de hade redan skrämt upp varandra och galit ett tag så gick vi upp på mitt rum, satte oss i en ring, jag berättade den sanna historien om en gubbe som bodde här innan och dog för 100 år sedan och nu kommit tillbaka fö att leta efter sin kista etc. Berättade också om det läskiga vinddraget jag ofta känner och ljuden man kan höra på natten och frågade om de hört något. dessutom uppmande jag de flera gånger att vad som än händer så ska de fortsätta gå, även om någon av de försvinner så måste de andra fortsätta.

Naturligtvis var det stor drama när vi väl gick nr och tog på oss skorna.
En tur på loftet, en tur i halmladan, en i den blivande lösdriften och sedan avslutades allt i ridhuset där kistan och en gubbe fanns i och stora fyrverkerier som skrämde slag på barnen och sedan blev vi jagade in i huset.
Under spökrundans gång hängde de flesta barnen i mina armar, men sedan verkade det lugnt igen och alla tyckte det varit roligt. Bra. Och lyckat.

Fredagen så sov alla tills jag väckte dom vid 8. Det var fint väder och vi (jag) bestämde att vi (dom) skulle rida ute. Först var det två tjejer med ungponnyr som skötte sig över förväntan. Sedan shettisgruppen som tyckte att banken var brant när man gick upp och rolig när man gick ner. En shettis var awesome och en stack iväg som ett jehu genom häcken och rymde, med barnet på, inte bra. Orolig tränare kutade efter och hittade barn och ponny i diket, barn arg och ponny glad. Sen körde vi på en stund till.

Sen var det nästa grupp som red fram en stund och sedan hoppade vi bank ner och upp och sedan häcken. Sjukt duktiga barn, var så impad jag hade tyckte det var synd att deras päron inte såg dom. Efteråt var alla jättenöjda och älskade sina ponnyer och berömde varandra. Härligt och roligt!
Jessica hade även infunnit sig och karvade pumpor med ungarnar på eftemiddagen så att jag kunde rida lite själv. Bra. Tack.

Fredagskvällen  byggde vi bana och gjorde ponnyerna fina inför pay&jumpen. Sedan pappersfixade jag lite och barnen käkade godis och lekte lekar. Nice. sjukt mysigt.

Upp tidigt lördagmorgon, fixa det sista, packa ihop. Peppa varandra, och sedan pay and jumpade vi.
Barnen briljerade och jag nästan önskade att jag hade fått behålla dom en vecka till. :)
Träning i paddocken

Monsterhänder till mat


Mat


Bankträning

Alla pussar på oskar

Ida fick låna herr Dutt till terränghoppningen

Moa och Busan

Full fart utför, Emma och Krut

Lugnt utför, Malena och Kasper

Hoppa häcken, Mathilda och Foxy

Spökrundemaskar

"vi har ingen kvast"

"så vi sopar med fötterna"

Spela spel

Killi nerbäddad och nöjd

Sovdags

Sovdags


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar