måndag 12 november 2012

Konsten att leda en häst

.. är något som jag inte alltid bemästrar.
Nuföritden är en dag då någon hästakrake inte rymmer, springer in i mig, springer genom staketet, sliter sig eller dylikt ovanligare än de dagarna något av detta händer. 

Dock beror det ofta på mitt ständigt pressade tidsschema. Jag har ofta (alltid) bråttom, åtminstone bråttom med att ta ut hästarna, alt lasta, ta in etc. Detta är för att jag tror att det ska ta noll minuter att göra det och räknar inte den tiden. Och ja, jag har svårt för att lära mig och tänka om. För det tar faktistk längre än noll mminuter att ta ut en häst och särskilt om det är 25 hästar så tar det inte noll minuter. (No shit sherlock!)

En lydig häst är en bra häst. 

Hästar är lite dumma i huvudet, så är det bara. De måste bli inpräntade vad de ska göra för att det ska kunna lära sig. I deras naturliga beteende finns det en ledare som de följer blint och för alla möjliga faror är det springa först och tänka sen som gäller. Dessutom väger de typ skitmycket och är därmed tunga att få över sig. 

Därför är det viktigt att 
1. Min bubbla, din bubbla. Hästen får inte gå in i din bubbla om inte du går in en dens först. Dvs den ska hålla huvudet för sig själv. 

2. Gå på ett självklart och självsäkert sätt, hästar känner av osäkerhet. Låtsas som inget vid "läskiga" saker. 

3. Hästen måste ha koll på dig, den får inte ta ett extra steg när du stannar eller gå in i din bubbla. Backa den då tillbaka barskt. 

4. Frihet under ansvar. gå inte och tjuvhåll eller dra hela tiden i grimskaftet. Det går aldrig att hålla en häst på styrka, vill den dra iväg så gör den det, den ska bara tro att den inte kan och inte får.
Om hästen går för fort ta tag i den, men släpp sen så den av egen fri vilja ska gå i det tempot du satt upp. 

Det är inte så svårt att lära en hsät gå normalt, bara svårare att lära om.
Som med allting annat. 
Vet ej om detta räknas som godkänt dock..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar