fredag 11 januari 2013

Medarbetare eller motarbetare?

Jag har ungefär sedan jag flyttat hit varit i kontakt med arbetsförmedlingen om att "få" en som kan hjälpa till på gården. Jag har tyckt att antingen en fastighetsskötare typ eller en hästtjej hade varit bra. Man behöver inte ha så mycket erfarenhet bara man har viljan och lite egen initativförmåga så finns här ju alltid att göra. 

Handledaren från arbetsförmedlingen har förklarat att först är det praktik som gäller och sedan ska jag/de/vi bestämma om de ska få fortsatt anställning. Den 20 december började därför en kille här. Han är/var 21 år och hade aldrig tidigare jobbat någonstans. I princip. Han hade gjort praktik på Ystadridklubb och där var de jättenöjda med honom. Vi ringde själva till Ystad ridklubb och fick detta bekräftat. 
Hm. 

Jag var helt inställd på att få detta till att funka, vara snäll och trevlig och förstående och inte begära för mycket och allt det där. Är ju, trots att det inte alltid verkar så, bra uppfostrad och kan uppföra mig när det behövs. Gav honom fria tyglar till att ta raster etc när han ville då jag inte brukar ha frukost, lunch och eftermiddagspaus för det hinns inte med i mitt schema. 15-17 boxar skulle mockas och strös varje dag, något som tar mig max 3 timmar. Meeen, tänkte jag om han hinner det på en hel dag så sparar jag iaf  3 timmar. Dock klarade han aldrig hela stallet på hela dagen och inte ens dykt upp 50 % av dagarna. Så kan jag inte ha det. Det viktigaste är att jag kan lita på att den som jobbar här kommer och stannar hela dagen och gör sitt jobb. Annars kan jag aldrig planera in allt annat som jag ska hinna med. Dessutom skulle han i slutändan få ut en bättre månadslön än vad jag har. Bara det borde varit motiverande nog att inte vara "sjuk" 3 dagar av 5 i en vecka. Och att inte försova sig eller gå tidigare. Typ. 



5 kommentarer:

  1. Han får ca 4000 kr före skatt för sin heltidspraktik...
    Men håller med om att det är äckligt kasst att inte dyka upp eller sköta sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han får ca 4200 före skatt för sin heltidspraktik, en praktik som han skulle ha i en månad (över jul och nyår då man är ledig alla röda dagar) och sedan leda till ett fullbetalt "vanligt" jobb med en lön på ca 19200 före skatt. Äckligt kasst.

      Radera
    2. Dessutom har han utöver denna praktiklön även fullt bostadsbidrag. Vilket han naturligtvis har oavsett om han väljer att sköta sitt jobb eller inte.

      Radera