torsdag 24 november 2011

Röd rumpa och gransättning

Varit mycket klödd. Energi som läggs på fel saker. Dåligt humör som kanske inte går ut över hästarna direkt, men går ut över min ambition och gör att jag rider dåligt och på så sätt går ut över hästarna. Jag orkar inte, verkligen orkar inte, försvara mig hela jävla tiden. 
 
I onsdags tänkte jag i alla fall vända dålig energi till positiv och åkte igen upp till Björn för ett träningspass. Mulle fick med igen och även Prada fick äran. Gick redan bättre med Mulle och Prada var lysande. Känns underbart bra att en häst som jag utbildat, hoppat in, tagit fram osv bara går in och gör sitt jobb. Björn gav mig bara bekräftelse att jag var på rätt väg och skulle fortsätta på samma linje. Mulle var mycket samma som förra gången minus det mesta väggklättrande och hotandet, men aktivera mera, vara stilla i handen även om han varken lyssnar tillbaka eller blir stilla själv. Blir nog bra. Han ska fanemej upp i 130 nästa år. Jag får sluta fega och bara rida. 


Hemma sent som vanligt efter en träning och särskilt nu när jag bor en timme från stallet. Sent i säng och som vanligt seg på morgonen. Hällde kaffet i en petflaska och begav mig. Hämtade upp Anna som ju hjälper mig om torsdagarna. Red Elvira och Rada (två inridningar). Hoppade lite över några bommar med Elvira som gjort enorma framsteg. Härligt. Vilken häst. Liten men så awesome hon kommer bli. 

Hoppade sedan Sillen, Flight, Sivan och Curre. Anna servade och jag red. Hade icke helskodda ridbyxor, fattar inte hur folk kan rida i det? Är ju gött när ridbyxorna fastnar lite i sadeln, min rumpa är helt röd nu ikväll för jag åkt rundor för mycket i allt de hala när jag försökte lotsa runt överladdade hästar. Sivan är laddad för att hon är Sivan, Sillen var laddad för att han hade lekt med Ida och blivit uppiggad av det och Curre har taggat till något sjukt. Underbara Curre. 


I alla fall, när rumpan var uppskavd fick anna tömköra resten av hästarna och jag klippte Curre. Vet ingen häst som njuter så av att bli klippt. Han står blixtstilla, även när klipparen hugger så tittar han bara snällt på en och undrar om det ska vara så. Klippte hela huvudet, insidan av öronen och allt, tog bara av honom grimman och sen stod han där. När man klipper på magen tycker han det är så skönt att snollen måste fällas ut. Jag satt under magen och klippte insidan av bakbenen när jag typ känner något i huvudet och det tog några sekunder innan jag fattade var det var. Jag hade lite bättre koll sen kan jag säga. Planen var att hinna Mulle också, men det sket sig.


Jag hade lovat hjälpa Lasse sätta upp granar eftersom Petra skulle kunna vara med barnen på deras KRAFTgala. Känns bra att ibland kunna "betala tillbaka" lite för allt som de gör för mig. Lasse är rolig. Jag känner ingen som honom, vet inte som kan svära så mycket, hitta på egna svordomar och be så många människor dra åt helvete i sina historier och sedan skratta skämta och ta hand om en så bra ändå. Vi körde rundor utan någon, som jag såg, planering fick upp lite granar, satte ljusslingor, sågade av grenar och svor över hur fula granjävlarna var iår. 

Hem, äta, svara på mail, jaga köpare, prata med vänner, packa saker inför helgen och imorgon.


1 kommentar:

  1. Rudolf med Röda mulen har man ju hört talas om men Janne med röda rumpan??? Så mycket nya traditioner från Amerikat!!

    SvaraRadera