söndag 25 mars 2012

Avståndskurs del 1

Första dagen på kursen avklarad. Stämningen var på topp och mina elever klarade uppgifterna med bravur. Vi började morgonen med att ha ett teoripass inriktat på att gå igenom stegning, varför man ska stega, vad man ska tänka på, hur olika språngkurvor ser ut över olika hinder och hur man bör rida då och vad som händer om man rider för fort vs för sakta. Eleverna fick papper med avståndstabeller och med blder på språngkurvor. Sedan gick vi ut i ridhuset och stegade. Hade lagt ut ca 8 olika avstånd och i stegade, chansade, diskuterade och i slutet gick det riktigt bra.

Efteråt var det ridning, vi började med cavaletti på volt som lite uppvärmning, därefter bommar med avståndet 19 m, bommarna blev sedan hinder och då varierade vi avstånden från 4-8 galoppsprång och allt där emellan. Svårigheten att hålla hästen rak och att ha ett jämt kort tempo hela vägen eller ett jämt högt tempo hela vägen, utan att behöva öka alt minska de sista galoppsprången. Nästa övning gick i samma tema med 3 hinder istället och då 17 m mellan varje. Det är alltid svårare att hålla samma galopp både mellan de första och de andra räckena. Men allt gick som en dans och både barn och vuxna redde ut det utmärkt, möjligtvis ett litet undantag med en liten ponny som var allt för pigg och vägrade låta sig fogas. Vi hoppas han är fogligare imorgon. :)

Efter att lektionerna var avslutade så tog Petra och jag varsin polle, varsin kycklingrem och varsin piska och bestämde oss för att göra en riktig uteritt för första gången iår. Hästarna var laddade och vi var skakiga. Men allt gick bra, vi hittade markvägen som Ronny pekade ut och senare i skogen red vi bara fel en gång och hittade sedan en slinga med stockar och andra hinder som vi gladeligen hoppade i full sprutt. HÄRLIGT! Energinivån fylldes och att rida Lillen på em efter hans vila gick av bara farten. Nu vankas det vin och mat med familjen Graflind. Mysigt. ''

cor de la bryere kunde hoppa btw.. 

3 kommentarer:

  1. Antar att skogen ni red i är "min" skog?! Med "mina" hinder:P (Iallafall den skogen jag red i och hinderna jag brukade hoppa. Eller ja... hästen!

    SvaraRadera
  2. Hm, mja, jag funderade också lite på det, men kändes som att det var för långt "hitåt".. sen var det iaf inte den hinderslinga du visat mig innan, men du kanske har byggt i hela skogen?! :)

    SvaraRadera