tisdag 25 juni 2013

Ridläger - Ankomstdagen


Min dag började 5 när klockan ringde. Jag gjorde mitt vanliga snoozande men kortade ner det några tio minuter och lyckades sätta igång en maskin tvätt, städa badrummet, hinka kaffe och sedan sitta på första hästen vid 6. 7 kom Anja och servade hästar till mig, städade ponnystall och släpade ut de andra hästarna. Jag hann rida sex hästar till kvart i tio då jag gick in, tvättade bort ridhusdamm, käkade en banan, borstade håret och körde ett uppmuntrande pepptalk.

De var bra i tid. 10.00 började lägret. Barnen kom släpandes på allt för stora väskor och föräldrarna i hasorna släpandes på ännu större väskor. Alla skojade och sa att "nu kan de stanna hela sommaren". Jag skrattade nervöst och föreställde mig själv som en zombie med släpande steg och stora mörka ringar under ögonen.

Familjerna avlägsnade sig och vi gjorde en rundvandring kring gården, pratade lite kring hästarna, gick in, tog upp lite regler, vad man ska tänka på, hur det kommer gå till etc etc.
Efter det hade vi teori, sadel och träns-delar på papper som jag ritat. Jag påminde också barnen om att vi på lördag ska anordna något för föräldrarna så att de ska lägga så mycket som möjligt av det vi pratar om på minnet och sedan testa sina föräldrar.
Vi pratade också om bett och hur betten påverkade hästarna på olika sätt. De lärde sig snabbt att se mönstret med betten och alla tyckte naturligtvis att man ju ska rida på så milda bett som möjligt och alltid börja med ett vanligt bett. Precis mitt mål.
Jag såg också sedan hur de satt och drog och kände på de skarpaste betten och muttrade för sig själva, stackars hästar.

Sedan åt vi varma mackor och laddade inför ridningen. Laddningen bestod mest av ett först "Jannicke, det är spindlar på vårt rum" Någon annan svarar "SPINDLAR" Nästa: "JA, FYRA" Sen följt av åtta gälla barnröster som skriker det högsta dom kan, en livrädd killi som undrade var det brann och sprang och gömde sig hos mig, mina trumhinnor vibbrerade så jag trodde de gick sönder och när jag kommer in i rummet står alla i sängarna och låtsas se rädda ut. Spindlarna satt i taket. Därför är ju naturligtvis det enda logiska att förflytta sig från golvet.. Jag tog alla spindlarna med ett hushållspapper varpå en av flickorna tjuter: "AKTA, NU KOMMER HON KASTA DOM PÅ OSS" Skrik igen. Och nej, jag kastade inte spindlarna på dom. (men jag kunde gjort.. ;))

 Alla var spända och nervösa inför ridningen och frågade tusen frågor om hur det skulle gå till. De delades upp i par, fick en tid och sedan började vi. Vi red ganska korta med intensiva passa, mest gick jag igenom vad jag tycker det är viktigt att tänka på, basic saker som alltid behöver repeteras och några gjorde lättare bomövningar.

Efter ridningen fixade vi med hästarna, tog in mina, fodrade och marscherade sedan in. Barnen duschade i ångbastu-duschen innan maten och pratade om hästarna. Jag satt mest på en stol. Och, hm, satt, pausade. Petra kom med maten, jag uppdaterade henne om läget, diskuterade lite om resten av veckan. Trist om inte vädret tänker bli bättre än såhär, men vi kommer ha roligt ändå. Alla åt med god aptit. När vi nästan hade ätit klart så diskuterade vi ridpasset som varit, alla fick säga vad de tyckte de kunde förbättra och viktigast av allt, säga vad de gjort bra. I slutet av lägret hoppas jag att alla rabblar direkt vad de gjorde bra utan ett generat "vet inte" först.

Efter maten ritade vi fåniga gubbar som vi hittade på yrken och historier om. Man måste kunna bjuda på sig själv och gubbarna blev superfula, fick fula namn och en hade dessutom brutit armarna så illa att det inte var lönt att gipsa utan man högg av dem direkt. Anledningen till att han hade brutit armarna var att han jobbade som rörmockare iklädd klackskor.

Namnskyltarna vi sedan designade blev fina, men fantasin och orken började nu tryta lite. Hästarna fick kvällsmat och sedan svarade vi på svåra hästfrågespelsfrågor och åt melon. De hade varmt i sitt rum, öppnade fönsterna och jag sa att "om ni har fönsterna öppna när ni har lampan tänd så kommer det nog in lite mygg och så" Lösningen på detta fick jag 5 minuter senare när det stank myggmedel i hela huset och alla helt nöjda hade smörjt in sig med stinkande myggmedel.

Nu är fönsterna stängda, lampan släckt, hyssandet och "tyyssst" börjar dö ut och jag räknar med att de snart somnar. Och jag med.

Mackpaus


Teoripapper

Fruktskål, bett och träns

Kvällsmelon





1 kommentar:

  1. Vad bra du är Jannicke, synd att man inte e ett par år yngre. Lägret kommer bli SÅ uppskattat, sicken lärorikt start./ Jenny

    SvaraRadera