söndag 13 mars 2016

Aldrig ledig men alltid fri

Jag tycker om den meningen. När jag tänker på den meningen och kopplar den samman med mitt liv så blir jag glad.

 Idag har jag känt mig ledig, jag bestämd igår att jag idag skulle ta en dag ledigt. Så jag gjorde det. Ledigheten för mig innebär att jag inte ska stressa, inte planera och inte ha några tider att passa eller känna mig tvingad till att göra något. Det är svårt att förklara, men det är så skönt ibland. Såklart hade jag ställt klockan ändå, men en halvtimme senare än vanligt, jag tog ut hästarna, klappade på dom lite extra, lät de äta under tiden vi gick ut, körde ut hö och sjöng med i den dåliga mottagningen i traktormusiken, skrubbade vattenbaljor, vände ansiktet mot solen emellanåt, blundade, andades häst-och hö-och frisk lufts doft. Lät det ta extra lång tid att fixa stallet, sopade noga och blev glad när det blev så fint. Kände mig ledig, höll på med min hobby. Red en häst bara för att jag ville. Köpte bullar och fikade med grannen bara för att jag hade tid och lust och för att det är roligt att babbla lite ibland. Körde in hö i båda stallen utan att stressa och blev bara glad att jag blivit så proffsig och lät bli att både häkta av dörrar, tappa skopan eller göra djupa spår med pallgafflarna. Skönt att vara ledig, skönt att ta det lugnt. Satt i paddocken en stund och hjälpte Simone med en 4-åring bara för jag inte hade något annat bättre för mig. Passade på att ringa ett par hästägare och uppdatera och nu skrivit ett köpekontrakt. Och känt mig fri. Och känt mig lyckligt lottad. Jag vet om att det inte är alla förunnat att skrota runt på landet med hagarna fulla med hästar, trädgården full med krokusar, bra grannar och vårdoft i näsan. Det är bra att påminna sig själv ibland. Jag känner mig nu utvilad för en ny jobbvecka, för att stressa lagom, försöka passa tider, ibland slita så det känns som att ryggen och armarna blöder men också för att få njuta av allt det fina som jag får genom att välja att ha det såhär. Landet, hästar, hund och frihet.


Bild från i somras

1 kommentar: