tisdag 21 februari 2012

Ardennern

Äntligen sportlov. Fattar inte varför Ida ska gå i skolan så mycket?! Jag säger till henne att säga till Helen (hennes mentor) att jag kan prata engelska med henne en dag i veckan, sen kan vi ha matte någon dag och geografi har vi alltid när vi åker land och rike runt (iaf Skåne) på tävlingar, hemkunskap får hon när vi improviserar ihop lunch i bilen och samhälle ska vi inte prata om, så många udda personligheter som vi umgås med dagarna i ändå kan de inte ens hitta på i skolan. Sååå.. Där har ni det.

Kom två nya inridningar idag. Min stallrad är nu full, men det finns lediga boxar mittemot som jag säkert kan hyra om det kommer fler.

Har jag berättat att jag har en ardenner? Ja, på inkörning och inridning, tyckte jag behövde lite extra inkomst i januari/februari så tog emot den. Ella heter hon. Jättestor, jättesöt och jätteklumpig. 3 år.Känns som jag mest flinar när jag "leker" med henne. Improviserar lite, har kört in en häst innan bara, men allting med hästar är logiskt.
Iaf så fick Ida äran att rida in henne. Vi slängde på en sadel, försökte framkalla några bockningar, utan resultat, hängde lite och sen fick hon svinga sig upp. Skrittade lite första gången, men har ni även travat på henne. Ida är fortfarande den enda som ridit på henne och hon är mäkta stolt. Hennes första inridning. I like it. Snart kastar jag upp henne på de "riktiga" hästarna.

Övade hoppning med Ella förra veckan också, dvs hon fick social träning i ridhuset när anna tömkörde och ida red och hon fick promenera med mig och försöka ta sig över hinder. Först rev hon 4 sen klarade hon de femte och då räckte det. :)

När jag fick henne fick jag ett tips från ägaren som han fått av hovslagaren "Säg nu ti den där tösen att det är ingen ide hon försöker lyfta hovarna för det klarar hon inte ändå"

På tal om Ella har vi även byggt en våjn som vi kört rundor med i ridhuset. Awesome.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar