torsdag 18 oktober 2012

Lösa hästar

Det kom en bil inkörande på gården. Hela vägen från blomkrukorna fram till stallet så tutade han. Tut-tut-tuuuuuuuuuuut-tut-tut-tuuuuut.
 Jag tänkte jaha, det finns epa-raggare i Smedstorp också och fick inte jättebråttom att kolla vad som försegick. Gick ut mot vägen och när gubben, som det var i bilen, fick syn på mig vevade han ner rutan och skrek ut: "Hästarna är lösa, de är lösa" "Hästarna är lösa. Lösa"
Va? Sa jag och tänkte nu har Siv sprängt hagen igen.
"Hästarna är lösa. L-Ö-S-A" skrek gubben igen, antagligen frustrerad över att jag inte drabbades av samma stress och panik som han.
"Jaja" sa jag och gick mot stallet för att hämta grimskaft. "Tack, förresten, tack för du kom och sa till"
"L-Ö-S-A" skrek gubben igen, tutade en sista tur och körde.

Jag hämtade två grimskaft och Ida och fick till min förvåning se Flight och Mulle på fältet.
Aha.
"Jag sa till dig att de hade rivit en bit av staketet" sa Ida.
och de hade hon gjort, jag hade bara glömt det igen.

Iaf, infångade gick smärtfritt och vi klamsade igenom plöjd åker med halvmeters djupa spår. Mulle var på tårna och flight var lugn. Allt var som vanligt.
Trodde vi. I fältet hade Flight tappat halva ena ballen och Mulle båda framskorna.
Skölja sår och ringa hovslagare. Och svära, sen var allt som vanligt igen.

Fel sida staketet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar