måndag 19 november 2012

Tre nya projekt

Det har varit en händelserik och bra dag här på mitt hästcenter.

Morgonen började iofs med överdrivet snoozande, frost som bet i näsan och som gjorde fingrarna stela. Det gjorde inget, för det blåste iaf inte. En dag utan blåst är en bra dag.

Bestämde mig för att påbörja tre nya inridningar idag. Gul orange och blå kan vi kalla dom.
Alla tre har växt upp på ungefär samma sätt, dvs blivit lite hanterade, men inget jobbade. De har aldrig haft exempevs täcke på sig, de har aldrig varit själva. Alla tre är efter välkända (olika) flyingehophingstar och undan mammor som inte gjort särskilt mycket. Alla tre har något fullblodsinslag (typ åttondel). Och alla tre är ston. Men ack så olika de är. Och det märktes efter bara en dag av jobb. och då tänkte jag ändå mest testa deras karaktärer. 

Började med blå. Ganska hög, lite gänglig. Men tog allt lugnt. gick att borsta, stod stilla uppbunden, benskydd på utan bekymmer och sedan träns. Ledas till ridhuset, promenera ett varv, helt lugn och sedan påbörjade lite longering, eller snarare bara lära vad smackning betyder. Okomplicerat. 

Orange. Hm, verkade lugn. Stabil i kroppen, ganska hög. Stod snällt uppbunden, borsta gick okej tills jag kom och skulle ta svansen, smack sa det och en kospark som tog rätt i väggen. Jag var snabb och drog en knytnäve i magen på henne och sa att så gör man inte. Smack, en spark till. Jag struntade i svansen, tog på ett par benskydd och sedan tränset utanpå grimman då jag nu kände att jag inte riktigt litade på orange. Första stegen med benskydden var stora och vingliga innan hon vande sig. Hon va bfufflig med sitt huvud och misstänksam mot mig. Efter två varv promenerande i ridhuset var hon lugn. Jag försökte släppa ut lite på linan och påbörjade longeringen. Smack sa det. "Här ska inte springas" Jag fiskade till henne en gång med långpiskan och tyckte at thon iaf kunde gå framåt, efter två sparkar, travade hon lite runt, då nöjde jag mig, berömde och gick upp igen. 

Guls tur. Fin i kroppen, lite lägre än de andra, men ändå stabil i kroppen. Högrest. Hon smög in i spolspiltan där jag binder upp de, stod jättespänd och gick inte att borsta på ens frambenen utan att hon lyfte dom och blev allmänt stressad. Borstade lite på kroppen. Allt med ett lugnt och stabilt sätt för att visa henne att det itne var någon fara. På med tränset utan på grimman, lyckades inte närma mig benen med benskydden utan det får komma när det kommer. Ledde ner henne trippandes brevid mig mot ridhuset. Gick 4-5 varv, helt nervös tittade hon på allt och på inget. Uppmärksamheten bra på mig, och inte bufflig, men spänd. Ingen ide att påbörja longering. Promenerade upp igen. 

Gjorde upp en plan i mitt huvud hur detta ska fortsätta. 
Och hur jag tror de kommer vara att sedan rida in. 
Utan att våga spekulera för mycket så tror jag att:
Blå: Snäll, lugn ev busig, men ingen panik, sadeltvång etc. Kommer som 3 åring leva lite för mycket i sin bubbla, då hon är van vid att klara allt så lätt att när kraven kommer så kommer hon säga emot.
Orange: Tjafsig, acceptera efter ett tag, men testa vad som funkar och inte. Fortsätta sparka en månad till, sen går det över. Sen kommer den bli bra att rida. Pgg vaken, okomplicerad häst. 
Gul: Lite skarp, kommer var övertala övertala 1 månad sedan kommer hon ty sig och bli en häst som man får med sig, men som itne litar på alla folk bara sådär. Segdragen (=bra) 

Oj oj, farilgt att spekulera sådär offentligt. 


2 kommentarer: