tisdag 27 november 2012

Trafikkaos

Jag har på gården typ 15 mindre hagar och en stor beteshage. I beteshagen går det mestadels unghästar och ett förvirrat sto som vägrar bli bra i sina ben. För att jag ska kunna ta in hästar därifrån utan att bli översprungen av hungriga och otama monsterhästar så har vi byggt en liten "kofålla" där. Dock är staketet dåligt och gul brukar ofta roa sig med att hoppa in i fållan och sedan springa genom tråden ut. (Score)

Idag när jag skulle ta in hästarna där så började med förvirrade stoet och åringen och hörde i mörkert att blå, orange, gul hade bestämt sig för att inte vänta utan sprnga med in. Jag kände ingen stress över detta utan räknade med att de skulle gå in i stallet, eller åtminstone i närheten av stallet då det var mörkt överallt annars.
(och vad annars kan man göra om man har en häst i varsin hand?)
stoppade in de jag ledde i stallet som planerat. Gick ut för att fånga gul, orange och blå och hittade inte dom. De var alltså inte utanför stallet, inte brevid stallet och längre sg jag inte.
När de har rymt innan har de ibland gått runt och försökt ta sig in genom nästa stallport så jag traskade lugnt genom stallet dit och räknade med att hitta dom där. Icke.
Mötte Lovisa i stallporten och frågade om hon hade sett mina försvunna hästar. Icke.
Hon erbjöd sig att hjälpa till och då hörde vi det dundrade av galopperande hovar vid halmladan. Lovisa skynde sig hämta en spann med kraftfoder, och hon tog ena hållet och jag tog andra. Dock när dundret nådde grusvägen så istället för att vika höger tillbaka mot stallet och tryggheten och oss så tog de naturligtvis det enda ologiska valet, vänster. Full galopp ut från gården och ut på asfaltsvägen. Bilen som kom från höger på stora vägen såg vad som hände, bromsade och svängde in mot oss, han såg ju oss och fattade att vi ju jagade hästarna. Han ställde sig och stoppade trafiken från sitt håll med varningsblinkersna på. Från vänster på asfalten kom en bil i, vad som såg ut som 100 knyck, tre förvirrade hästar mitt på vägen, han bromsade så det skrek av däcken och bilen gled. Hästarna (dumma jävla djur) sprang förvirrat runt på vägen, bländade av alla bilarna. De fnös mest åt Lovisa och mig som lockade och pockade. Tillslut lät blå sig fångas och de andra följde efter henne mot gården. Vi fick även tag i gul men lät orange traska lös. De följde snällt med in i stallet och in i sina boxar. Nöjda, men trötta över sitt äventyr.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar