fredag 21 oktober 2011

Tidsbrist och barn

Tack för fina kommentarer, peppmess och annat pepptalk. Behövs ibland.
.

Jobbat som en gnu onsdag och torsdag. Även om jag som i onsdags hade en liten plan om att komma hem tidigare och ha lite ork över så blev det inte så. Hur man än planerar i sitt lilla (inte så lilla) huvud så går det inte snabbare ändå. Och iom att jag planerade in ork också så la jag till 3x10 med kaffepauser. Och så började jag 6, för att sluta tidigare. Men jaa, hemma 19 ändå. Men ändå skönt, menar vad jag ska jag annars göra? :) Hjälpte Ullis son Wille att hänga på "sitt" ponnyprojekt, jätteroligt var det, så duktig han är. Bly, som ponnyn heter var också duktig. Hennes rygg är lika bred som den är lång. Precis som en ponny ska vara. "Ponnyer ska vara tjocka, annars dör dom" som kiroprakter-Magnus sa. Min plan är att nästa gång får han hoppa upp och sen är hon inriden. Riktigt så kanske det inte funkar med ett halvblod, men det heter ju ponny för en anledning. På-ni. (Hehe, världens bästa skämt)



Bilder snodda från Ullis blogg (stallgraflind.blogspot.se)


Torsdagen var full rulle igen. Egentligen borde jag inse att jag måste anställa ngn, iaf på halvtid, för har inte ens påbörjat 3 2,5 åringar som står på tur eftersom att tiden inte räcker till, men jaa, ska vänta lite till att inse det. Planerar ändå att ha semester till jul och det är bara två månader dit.
Hoppade Prada åt Bianca. Prada har blivit riktigt fin och förhoppningsvis följer hon 4/5-årsplanen, går några 110 iår och kan snabbt debutera 120 nästa år, precis som planen är med Flight. 
Bianca fick jobba av sin betalning och hjälpte mig att hänga på inridningarna, både Rada och Elvira skötte sig utmärkt. Sofie som jag satt igång denna veckan fick Bianca också hjälpa mig att hålla och longera lite först innan vi vågade släppa henne. Hon har ju inte blivit riden sedan 3-årstestet i våras. Meeen, superfin! Shit, lyssnar på allt direkt. Roligt.

Hoppade även Carro i Vollsjö. Carro går från klarhet till klarhet och är riktigt rolig att rida nuförtiden. dock är hon en "ponnyhäst" och hade passat bättre till en mindre ryttare som bara hade gasen i botten och höll i sig istället för att bry sig om form och avstånd och sånt skit som Carro ibland tycker är lite överkurs. ;)

Red lite fler hästar, minns knappt allt och sedan kom Åsa och Milla med deras B-ponny som vi övar hoppteknik med i form av löshoppning. Den var riktigt på g idag och kan nog hoppa riktigt bra bara den förstår det själv.

Efter det kom vi till dagens höjdpunkt. Red Maggie på Ullis träning. Hade inte förväntat mig att et skulle bli dagens höjdpunkt tål att erkännas, men Maggie var riktig fin i slutet och hoppade riktigt bra, en redig kanonkula. Egentligen skulle man bara vilja höja och höja och se vad hon kan.. Ullis har fått sig ett projekt att bita i, men kommer bli en bra häst när hon väl får fix med henne. Och det kommer hon att få.

Idag har det varit lite lugnare. Löshoppat några hästar, insett att jag borde försöka sälja några småttingar innan de måste bevisa sig och kanske inte klarar det då.. Klippt en viss herr som vägrade stå på alla fyra vilket gjorde Jannicke galen tillslut när han siktat efter henne tillräckligt många gånger. Gav honom dubbel dos pasta och han somnade snällt med ögonen och huvudet hängandes i linorna. Dock kunde tydligen fortfarande det ryckas rejält i benen och de förblev ojämnt klippta. Så är det ibland.
På em kom Ida och sällskapade mig och Päran på en utetur. Päran har ju bestämt sig för att försöka kasta av mig nu varje gång efter att han lyckats en gång. Men, jag är bered och jag kan både slå, skrika och hålla mig kvar på samma gång. Bring it on baby! Han lugnar ju sig efter en stund och sista halvan av rundan kan nog klassas som behaglig. :)


Ida följde med mig hem och vi lagade lasagne till oss och Petra, Lasse och Eric som kom sen. En barnvänlig (idas önskemål) och en god med bacon, lök och svamp i. Erik och jag bestämde förra söndagen att han skulle sova över här idag, eftersom att när de var här sist ville stanna och då fick han inte eftersom det var söndag och skola dagen efter. Idag hade han därför en stor väska med hjul på med sig. I den fanns en kudde, ett par strumpor, ett par kallingar, en extra tröja och en enorm nessesär innehållandes en tandborste. När det väl kom såpass att Petra och Lasse skulle börja bege sig så blev han lite generad och sa flera gånger att hans egna säng nog är skönare osv.. Men när Petra övertalat honom och att han ju längtat så tog han Killi med sig och la sig på soffan. När familjen åkt, bäddade vi ner oss i soffan, käkade godis och kollade på rampljuset (ngt barnprogram från svt). Sen borstade vi tänderna och jag fick en uppläxning om hur äckligt det var att ta vatten med händerna för att skölja munnen, så brukar man ju inte göra utan antingen tar man ett glas eller så får man sticka under hela huvudet och dricka med munnen direkt från kranen. Okej okej sa jag drack med mina händer, skvätte lite vatten på honom och förklarade var allt fanns om han behövde något.

Jag försökte lista ut hur ljuset skulle vara tänt och föreslog att bara ha en lampa i köket tänd, då ser man den, men det är inte ljus direkt i huvudet. Erik tyckte dock att vi kunde ha en stor lampa tänd i vardagsrummet, mest fall Killi behövde gå och dricka eller något sådant.. Söt han är. Nu ligger de båda och snarkar därnere, med ljuset tänt.


Päran.

Gymnastikhoppning i onsdags. Tömkörning torsdag, Uteritt fredag.

2 kommentarer:

  1. Skönt att du har det lugnt o mysigt ibland iaf! Kaffe o glass?

    SvaraRadera
  2. en sann hundvän den där Erik speciellt som Akilla inte hittar när det är mörkt

    SvaraRadera