måndag 3 oktober 2011

Fullspäckat dagsschema

Om jag var rastlös igår så hanns det verkligen inte med idag. Då jag kände att jag mestadels sovit och slöat bort helgen utan att jobba ett dugg, var det lite ångest som lätt jobbas bort med att jag ställde klockan extra tidigt, lämnade Pavves varma säng, tog en kopp kaffe i handen och begav mig mot Lövestad och stallet. Skulle ha kunder på, som jag tänkt Sillen, BM, Calle och Carro klockan 10 i vollsjö, dvs lasta två hästar och köra dit. (Carro och Calle bor i Vollsjö så Lennart skulle köra dit dom.) Då jag förutom dessa fyra hästar också skulle hinna med att rida fem andra, plus att veterinären skulle komma och besiktiga Tang och allt innan lektionerna börjar vid 18, var det lite småpanik. Paniken förändrades till storpanik då jag insåg att jag i fredags bara påbörjat BMs klippning, blivit avbruten och tänkt att jag kunde göra resten då jag hade mer tid. Kunderna bokades ju in under helgen och det där med klippningen kom jag inte ihåg. Alltså ängnades morgonen åt att i full fart och med två klippmaskiner klippa klart. Blev hyfsat bra. Sillen hade för mkt mugg för att visas tyckte jag och när jag väl kom till Vollsjö med BM visade det sig att Calle också stannat hemma.

Visade alltså först Carro, som skötte sig exemplariskt och sedan BM som var seg som sirap av all morgonstress. Som med alla kunder vet man aldrig vad som sker utan bara vänta och hålla tummarna.

Tillbaka hem, städa släp. Jaga Curre i hagen tills han kom och gick med på att bli riden. Sedan kom Tang-kunderna och sedan också veterinären. Tang var helt ren på böjprov och bockade i linan när vi kollade honom på volten, travade sedan ordentligt och gick alltså igenom veterinärbesiktningen utan anmärkan. Skönt.
Skrev kontrakt med kunderna och hämtade Ida.

Hon hjälpt mig att fixa och skritta fram och av lite hästar så att jag hann "avverka" de fem som fanns kvar på 3,5 h. Trimmade 5-åringarna i ridhuset, skänkelvikningar med galoppombyte övade vi på idag. Päran är grym. Flight longerade jag bara då han sattes igång idag efter två veckors vila och Sivan blev tömkörd.

Klockan 18 kom Emma och hon och Ida red lektion. Försökt förklara och demonstrera vikten av att använda smackningen vid rätt tillfälle. Och att det är kroppen som ska bestämma takten och inte händer och ben.
Efter deras lektion kom Ullis med Maggie och Lillen, jag red Lillen för första gången, och samtidigt red hon Maggie. Tyckte det gick helt okej.

Maud hos familjen Sjölund, lax. Sedan hem och här sitter jag nu.

Betesfilm från förra veckan, 1-,2-,3-åriga ston. (utan respekt och förstånd om "bubblan")


VECKANS HÄST.

Fandango. "MULLE" Valack e: Cardento - Alpen Furst.
Född 2006. Mkh: Ca 165 cm.

Mulle fick sitt smeknamn då han blev inriden, huvudet skulle jämt vara i marken och sniffa, så vi kallade honom Mullvaden. Vilket senare blev Mullemullvad.
Hade Mulle varit en människa skulle han varit otroligt introvert och svår att läsa. Han skulle mest suttit för sig själv och bara sagt i från, och då med råge, när han blev riktig upprörd. Han skulle ha varit duktig utan att skryta med det och mest jobbat för sig själv i det tysta.
Mulle hoppar som en gud, när han får till det. Han fick 9-10 på sitt treårstest för två år sedan. (10-10 är maxpoäng) Han har tävlat 120 med felfria resultat.


Mulle på en av sina första tävlingar som 4-åring. 

Idag har Mulle blivit trimmad i ridhuset. Han har en lite lugnare vecka, precis som förra är det tänkt. Han har tävlat mycket iår redan och det tar på kroppen, benen osv att hoppa allt för mkt. Så idag övade vi skänkelvikningar, inte Mulles starka sida precis. Han går helst emot lite först, hoppar lite åt sida, börjar galoppera, trycker in mig i sargen osv, tills jag haft tålamod, rättat honom, bankat lite i magen och inte gett mig. Sen går det bra. Galoppombytena sitter iaf. Och som avslutning galopperade vi på långa tyglar och vände snett igenom och bytte galopp utan att öka takten. Då blir han riktig fin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar