tisdag 3 april 2012

Gott med råttgift

Efter en lång jobbig vecka var vi tillbaka på jobbet med full fart igen. Jag och Killi och naturligtvis hjälpte Ida oss på eftermiddagen. En häst kvar innan lektionerna skulle börja och jag skulle bara ha kissepaus, killi följde med mig in i sadelkammaren (toan finns i sadelkammaren) och när jag har kissat klart och kommer ut igen så ser jag att hungen mumsar på något. Något blått.. Blått som i råttgift! Panik! Drog henne därifrån och insåg direkt att hon käkat upp ett helt block som hon hittat i fönstert. Ringde direkt till nummerupplysningen och blev kopplad till djursjukhuset, de sa att jag skulle köra dit direkt och när jag sa att det tog minst en timme så sa det "Oj, då är det försent" GAAAAH. HUNDJÄVEL! Mer panik. Ringde till Sören, han sa att jag skulle fixa saltvatten och hälla i henne tills hon kräkte och sedan ringa distriktsveterinärerna och se vad de sa, plus ringa giftcentralen, ta reda på mer om giftet osv. Sagt och gjort. I bilen som en blixt, full rulle till skåne tranås och kjollen där, körde ifrån plånkan så Ida fick leta enkronor i hela bilen undertiden vi körde tills vi fått ihop till 10 och jag kastade fram dom till tantaluran i kjollen med orden: "ge mig så mycket salt jag får för de pengarna" Slö var hon ju eftersom hon tyckte jag verkade lite konstig, men ett helt saltkar fick vi. Och ett glas vatten. I bilen igen, insåg att jag ju inte behövde köra någonstans, stannade i dungen utanför S Tranås, hällde hälften av saltet i vattnet, tappade en fjärdedel över växelspaken och resten stannade i burken. Blandade runt och sedan hällde vi i Killi, som klöktes och klöktes, jag öppnade munnen och Ida fick tratta i. Tillslut kräktes hon äntligen. Massa blått. Puh.

Distriktaren sa att jag skulle köpa flytande kol och ge henne, och sedan avvakta med att åka till veterinären tills imorgon då hon ju verkat ha spytt upp det mesta. Så det gjorde vi. Var lite orolig hela natten, men Killi verkade inte så särskilt påverkad, förutom att hon var glad över all uppmärksamthet denna incident bar med sig.


1 kommentar:

  1. Var köper man TOMCAT blocken har använt det tidigare. Mycket BRA!

    SvaraRadera