fredag 24 januari 2014

Staketsättning

Den 3 december flyttade jag in. På riktigt. Innan dess i ca två veckor hade S och P låtit mig flytta in hästar, ställa till en röra i sadelkammaren och planera och bygga hagar.
Det fanns två hagar innan jag flyttade in, en i backen upp mot huset och en på baksidan där hästarna kunde gå in i lösdriften. Det mesta av marken hade använts att ta hö på. Dessutom hade hagen in till lösdriften ganska korta stolpar och inte så bra el. Lika bra att göra allt ordentligt från början tycker jag. Dessutom har jag inte glömt att i Smedan så jagade jag förrymda hästar ungefär en gång om dagen.

Därför ringde jag runt till säkert tio olika företag kollade priser, fick offerter, räknade, ritade på staket, stolpar, höjder, tråd, band, linor, skollor, grindar, you name it. Till slut blev det 220 x 8 cm runda stolpar med tjugo års garanti och dubbla trådar med 5 års garanti. Kändes bra och förhandlade till mig hyffsade priser.

Pappa flyttade dit en av sina grävare, svetsade ett spett till grävare och en platta på spettet att slå ner stolparna med. Han lånade också en lasermätare för att få raka linjer. Jag är så otroligt glad att när jag säger att jag vill att det ska bli ordentligt gjort så vet han precis vad ordentligt är. Jag fick också hjälp av morfar att rikta stolpar, bära och mäta. Det tog ungefär 2,5 dagar att planera, bestämma och sätta alla stolparna. Hörnstolparna stärkte vi upp med plank i marken. Och när stolparna var satta drog jag och Anja tråden när vi fick några timmar över om dagen tills alla hagarna var klara.

Tillslut blev det en fem meters bred gång ca 30 meter från stalldörren, med 5 hagar på 25x100 meter på högersidan, de hagarna ligger i backe så de går upp för en backe och sedan nerför på andra sidan. Sedan blev det 7 hagar på ca 15 x 50 meter på andra sidan. Dessa hagar är platta och jag tänker att man använder de hagarna på vintern så de slipper gå i det eventuella kladdet som blir på andra sidan, det bästa är ju att försöka spara på några hagar.

Runt hagarna sparade jag också en 5 meters bred gång som ska användas som galoppbana. Jag är nöjd. Och hästarna trivs.

Typ såhär, fast jag har 'använt' mindre än en tredjedel av fältet till hagarna än så länge


Min mark bort till trädet som är typ i mitten av bilden, gammal hage på vänster sida


Hage, lösdriften liksom till vänster ur bild

Lilleskutt som grävaren heter anländer. Teo har släpat stolpar och morfar har fått på sig overallen

Lyfta stolpar

Lilleskutt sätter stolpar

Med ryggen mot stalldörren.

Många stolpar


Uppe på kullen, stallet snett bakom höger. Bollan rakt fram




Kaffepaus i stallet

Kaffepaus


Färdiga hagar och hästar i hagarna, uppe på kullen med ryggen mot Bollan, stallet snett ner vänster


Nedanför kullen, stallet höger

Ryggen mot stallet. Sunny day! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar