fredag 28 juni 2013

Ridläger - Dag 4, Terränghoppning och bad

Eftersom jag igår blev trött på det sega uppvaknandet så imorse tog jag med mig grytlock in på rummet. Hojtade GODMORGON och bankade några slag. Alla reste sig upp i sängarna på mindre än fem sekunder.  Great succes.

Idag var det dags för terrängridning/hoppning. Vi fodrade som vanligt och sedan frulle. Jag undrade vilka som ville hoppa och vilka som hellre bara ville rida runt och ut på fältet. Därefter delades de in i par och jag sa att jag skulle rida en häst med varje par och hann på så vis motionera 4 hästar samtidigt. Första paret ut var de som inte ville hoppa. Vi började med ett par varv i paddocken och sedan gav vi oss ut på rundan kring gården, travade lite, vidare ut på stora betet som vi hade "tömt" på hästar, red lite på volter, snirklade lite, så att de kände sig tryggare och tryggare med att hästarna var piggare än vanligt eftersom vi var på ett stort öppet fält. Sen travade vi iväg längst iväg och när vi red upp för backen började deras hästar att galoppera. Först hojtade de och ville stanna, men när jag hojtade tillbaka bara fortsätt så gick det riktigt bra. Sen gjorde vi det några gånger till och sista gången red de i full fart. Mysigt tyckte jag och de var otroligt stolta och glada efteråt. En av tjejerna hade bara galopperat några få gånger innan hon kom hit på läger.

Grupp två hoppade lite och tog det lite lugnare. Vi hoppade några hinder, hann med ett helikoptersprång och en avsittning över häcken och en av hästarna tyckte att hinderna var så fjantiga att den slog i ungefär alla. Hinderna vi hade placerat ut var, banken och häcken(som naturligtvis alltid är på plats), den svarta lådan, dynamitlådor med bom, lång sittbänk, blåa tunnor, murdelarna, halmbalar och sockerbitar.

Grupp tre blev snabbt bara en då en av hästarna visade sig vara för trött för detta äventyr och fick vila istället. Vilket var tur i oturen eftersom jag valt en häst som tydligen var ganska värdo på detta och stannade 20 meter innan de flesta hinder och var livrädd. Men, tjejen som jag red med, som satt på en 5-åring hade inga problem alls och var superduktig. Hoppade alla hindren med bravur och var naturligtvis extra stolt eftersom att jag hade mer problem än henne. :)

Grupp fyra som blivit tre stycken då en i grupp 3 tog Svea i grupp fyra istället hade lite problem på framhoppningen, märktes lite att tjejerna börjar bli tröttare och tröttare. Men de kämpade på bra, Svea är inte världens lättaste och en de andra hade en 6-åring som inte heller hade hoppat mycket terränghinder och en ryttare som inte heller har hoppat jättemycket, men vi kämpade på tills det gick. Svea blev trött och efter banken, häcken, bänken och dynamiten så bröt hon. Vi andra fortsatte bort mot lådan. Krut som var den rutinerade i gänget, hoppade allt helt oberörd. På lådan så stannade 6-åringen massor av gånger, sedan blev det två rejäla avfallningar när den slutade stanna och sedan slapp hon hoppa den mer. (för den här gången) Men rida vidare får man göra, trots lite skrapsår, grus i hela ansiktet och ögonen fulla med tårar. Vi galopperade vidare och efter 3 minuter hade det mesta gått över och hon hoppade några hinder till. Bra jobbat.

När alla hade ridit mockade de och släppte ut sina hästar. Sedan var det dags för lunch. Efterlängtade våfflor som Jenny gjorde till oss. Barnen åt till det stod våfflor ut från öronen. Innan lunch hade de hunnit byta om till badkläder och vädret var på vår sida. Sol. Lite blåst och inte supervarmt men åtminstone sol. För att marschera till badet ställde vi upp oss i längdordning och gick höger-vänster-höger-vänster.. i typ 100 meter, sedan skippade vi det och promenerade normalt. Jag betalade inträde för alla (fick ingen rabatt-snålt), vi samlades på gräset, pratade lite och sen hoppade alla barnen i. De badade en stund innan de tröttnade lite och frös och kom upp och hängde lite med mig och Boel som var med på badet. När alla frös lekte vi lekar på gräsmattan, först tyckte det att det var lite pinsamt, men tillslut släppte det och de lekte som galningar. Mysigt. Alla satt på filtarna och tyckte det var lite segt, jag frågade om de inte skulle bada mer och fick lite sega svar.. Nähä sa jag, då får jag väl bada själv då. På fem sekunder var alla i igen. Vi kastade boll och lekte pjet jättelänge i vattnet. När alla duschat och tröttnat köpte vi glass och gav oss hemåt.

Hemma var det dags att fodra hästar och vi flyttade fram trädgårdsmöblerna så att vi kunde sitta ute och äta. Dock hann det bli kallt och vi åt inne, men grillade hamburgarna ute. Till efterrätt blev det marshmallows och sedan mera godis. Första riktiga godiskvällen. Alla såg riktigt trötta ut och för att alla skulle orka så gav vi oss ut vid ca 20.00 för att rida barbacka och ta in hästar. Ingen behövde borsta utan man tog på sig sin hjälm och väst och hästen fick sitt träns på och sedan kastade jag upp dom. Boel var fortfarande med och hjälpte till och höll i hästar. Vi red ut på stora betet först i skritt längs hela och sedan fick några trava lite vilket resulterade i tre avfallningar. Efter det så galopperade vi. Jag fick låna Fredde av Ida som inte ville galoppera och kunde galoppera först. Barnen var duktiga och tycktes uppskatta även denna sena mysiga tur.  Efter att vi nattat hästarna gick vi in och fortsatte att planera morgondagen och föräldrar aktiviteterna. Vi hade innan hamburgarna hunnit med att planera några stafetter och nu gjorde vi tipspromenadsfrågor. Dels med saker som barne hade lärt sig, så som tränsdelar, bett, galoppsprång etc, men också om vad de själva hade upplevt och var stolta över, så som vem som hade galopperat snabbt på fältet, eller ridit en "jobbig" häst osv.  Under tiden åt vi godis som bara den. Antagligen blev de helt sockerhöga för jag var inne hos dom först och sa att de skulle vara tysta och sedan gick jag in med baseballsträet och hotade dom och inte ens det hjälpte... Meen, tillslut somnade dom och jag kunde också stupa i säng.

Tilde och Filippa

Tilde och Filippa i full galopp


Cornelia


Ida och jag försökte synka, men jag var efter..
Moa på banken
Moa muren


Moa över häcken





Päran över dynamiten

Päran över sookerbitarna och Moa på väg mot sockerbitarna
Emma hoppar häck

Emma hoppar bänk, Krut gör skäl för sitt namn


Hannah hoppar bänk

Emma hoppar bank
Olivia hoppar nästan bänk..

Olivia hoppar bank

Hannah hoppar bank

Reco hoppar bank
Hoppning på löpande band
Lekar på badet

Badlekar

Bläckfisk på badet
Bollek
Badlek
Tipsrundeplanering

Och godisätande

Aha! 

Barbackaritt

Duktiga härliga barn







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar