måndag 24 juni 2013

Det nalkas ridläger

För drygt en månad sedan gick jag ut med ridlägerlappen och började göra reklam. Då kändes det långt borta, gott om tid, nemas problemas och allt det där. Såhär elva timmar innan barnen anländer känns det liiiite stressigare.
Planen är gjord, långbordet är intaget, tavlan är utsuddad och nyritad. Så, egentligen borde jag vara lugn.

Jag tyckte att jag var ute i god tid när jag i söndags åkte till Tomelilla för att storhandla. Bara att ta en stor kundvagn känns lite motigt, jag är i vanliga fall en sådan som drar en överfull korg med hjul och har fyra vattenflaskor instuckna under armen mot kassan-typen, men nu tog jag en stor vagn och påbörjade listan.
Söndagen efter midsommar. Affären kryllade av bakismänniskor som lufsade runt med solbrillor och shorts, de köpte chips och stirrade skeptiskt på mig och mina 18 liter mjölk, halvfabrikats hamburgare och storpack med tacochibbe. Man blir stor och stark av mjölk ville jag skrika efter dom, men stoppade mig själv i sista sekund då jag inte behöver bli större eller starkare och det ser nog folk. (Sen började jag fundera på om det varit enklare att köpa en ko. Kom fram till att svaret var nej.)

Dessutom var det en dålig ide att handla söndagen efter midsommar eftersom att alla grönsaker hade självdött över helgen och brödet var totalt slut. Hm. Så mycket för den ute i god tid-planen. Alltså en ny tur idag till Tomelilla, köpte bröd och frukt och grönsaker. Och tuschpennor och dasspapper.

Det är mycket planering som krävs inför ett ridläger. Mer än man kanske tänker på. Maten ska lagas, någon ska laga den. Aktiviter ska hållas. Reservplan finnas. Folk som kan hjälpa till ska planeras in. Hagplats ska ordnas. Sovplatser till barnen ska ordnas. Teorilektioner ska planeras och förberedas, liksom ridlektioner. Och den omtalade långritten ska planeras så att allt klaffar med tåg och väg 11-passering. Mycket kan gå fel. Mycket kan också gå rätt iofs. Men jag litar på mig själv, jag brukar klara det mesta, så även 9 töser i 5 dagar. Jag håller er uppdaterade är planen. Håll tummarna för mig och barnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar