söndag 20 januari 2013

som en tjej

Kände jag mig just.
Det är sen kväll. Jag sitter och slösurfar och kan inte förmå mig att gå och lägga mig som vanligt.
Hör prassel från skafferiet, dörren är öppen in dit och jag kisar för att se om jag ser något i mörkert. Har tidigare sett spår av möss där inne och tänker att jag ska döda dom. Går in, ljuset tänds och en fet liten husmus stirrar förskräckt på mig. Jag letar efter någon lämpligt tillhygge att drämma till den med utan att gå därifrån, tar en full flaska rengöringsmedel och försöker släppa den på, han får sig en smäll, men kan ändå fly undan. Upp i en läskback. Jag försöker kalla på Akilla, men den jycken är ju blödigare än vad jag är och där får man inget döda-musen-stöd. Försöker fundera ut hur man dödar en mus när man inte har något bra att slå med. Den gömmer sig bakom en back och jag puttar backen den hårdaste jag kan, typ, mot väggen. Sen sitter han där. I väggen. Det ser så äckligt ut att jag måste gå ut från skafferiet, hoppa en runda och skrika iiiii iiiii och bli irriterad över mig själv och min tjejiga reaktion. Försöker komma på hur jag ska få loss han från väggen och tänker hur ljummen och äcklig den kommer vara att ta i. Fy fan. Springer några rundor i köket, tar ett djupt andetag en bit hushållspapper och grappar tar i honom och kastar honom snabbt i soptunnan. Dammsugar skafferiet och sprutar rengöringsmedel och torkar.
När jag är ute i stallet är det mer jobbar-jannicke. Då gör man mer sånt. Tar i skit, rensar ut ohyra, slår på saker, bankar och skriker. Inne, och särskilt idag när jag varit iväg och varit sminkad och typ fin hela dagen då känns det på något sätt annorlunda. Konstigt det där faktiskt.




1 kommentar: