fredag 8 mars 2013

Hon är bra!

Hon är grym!
Nya tjejen som börjat. Äntligen. Hon fattar precis när jag säger till henne någonting, hon är snabb, effektiv och cool med hästarna. Hon kan mocka, hon har gjort det innan, hon kan leda hästar, hon känner igen hästarna, hon kan dessutom hålla i unghästarna när jag hänger och kanske förhoppningsvis också snart lära sig hur jag vill att de ska bli tömkörda och ridna. Hon svarar ja när hon menar ja och hon säger förklara bättre när hon inte fattar. Hon har social kompentens och vet av sig själv att man säger hej till inackorderingarna med ett leende. Hon är ambitiös och duktig.
Såå, nu hoppas jag bara att hon tycker att jag är en bra chef, att jobbet är någorlunda roligt och att hon vill vara kvar.

Tog mig tid för långa utridningsrundor med de "vuxna" hästarna

Och miljöträning med unghästarna

Hittade en ny väg som kommer bli skitbra när den riktiga våren kommer

4 kommentarer:

  1. Så roligt. Och snart är det vår :-) Lycka till önskar Vera i Dalarna

    SvaraRadera
  2. Har ni bett markägarna till hagar osv om lov att rida där om det är mer än en engångshändelse? Eller på andra ställen som kanske inte tål ridning, tex på åkrar?
    Från naturvårdsverket:
    Dessutom bör du:

    undvika att rida på mjuka stigar och på stigar som vanligtvis används för vandring och motionslöpning. Rid inte heller i markerade eller uppåkta skidspår.
    undvika att rida över ömtålig mark som exempelvis ängar och hagar, lavmarker och kärrmarker
    vara extra uppmärksam under vår och höst när det är blött och mjukt i markerna
    Risken för markskada avgör

    Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken. Du får därför inte rida på områden där det är risk att skada marken.

    Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor.

    Vore ju tråkigt om det blev osämja. :)

    SvaraRadera
  3. Det var jag som skrev det ovanför och jag vill bara poängtera att det är skrivet i all välvilja. :)
    Brukar läsa bloggen och efter över 30 år med hästar har jag genom åren lärt mig att livet blir så mycket lättare om man är på god fot med 'lokalbefolkningen'. :) Bättre att fråga en gång för mycket och få ett bra bemötande.

    Så inte alls menat att vara bitchigt eller elakt menat.

    SvaraRadera